مرسدس‌بنز S کلاس کابریولت

 اگر بخواهیم صادقانه بررسی کنیم، مرسدس‌بنز S کلاس را می‌توان اصلی‌ترین و اولین محصول قدیمی‌ترین برند خودروسازی در دنیا برشمرد. کاهش فروش مرسدس‌ بنز S کلاس در ماه‌های اخیر جزو مهم‌ترین اخبار خودرویی بوده است اما دلیل عدم استقبال از گل سرسبد خودروهای لوکس دنیا چیست؟

کلاس خودروهای لوکس هرگز بهتر از عصر حاضر نبوده و پیشتاز این کلاس نیز مرسدس‌بنز Sکلاس است. برخلاف محصولات اسپرت و پرفورمنس همچون C۶۳ S E پرفورمنس که به شدت از نظر قوانین آلایندگی تحت‌فشار هستند، خودروهای لوکس همچنان توانسته‌اند به حیات خود ادامه دهند و حتی مشتریان بیشتری را نیز جذب کنند. نسل‌های پیشین S کلاس با فاصله‌ای قابل‌توجه نسبت به رقبا پرفروش‌ترین خودروهای این کلاس بوده‌اند. در حقیقت فاصله بین این خودرو و رقبا به حدی زیادی بود که برخی افراد از خودروهای لوکس با عنوان Sکلاس نام می‌برند.

چالش‌های حضور در اوج

اما در نسل اخیر، چسبندگی S کلاس به رتبه اول فروش ضعیف شده و به همین خاطر دو رقیب سنتی آن توانسته‌اند سدان پرچم‌دار اشتوتگارت را به زیر بکشند. سابقه S کلاس به سال ۱۹۵۱ بازمی‌گردد. اولین نسل این این خودرو میراث‌دار با کد W۱۸۰ شناخته می‌شود هرچند به‌صورت رسمی با نام پونتون مشهور شد.

دلیل استفاده از نام پونتون هم به استایل محصولات مرسدس‌بنز در دهه ۵۰ میلادی بازمی‌گردد که از نمای جلوی متمایز شامل کاپوت و گلگیرهای گیرا و یکپارچه استفاده کرده‌اند. یکی از جنبه‌های کلیدی مرسدس‌بنز ۲۲۰ که اولین S کلاس محسوب می‌شود قفل خاص در بود که مانع باز شدن تصادفی آن‌ها می‌شد. همان‌طور که می‌دانید خلاقیت و نوآوری جزو مهم‌ترین شاخصه‌های مرسدس‌بنز S کلاس به شمار می‌رود و این سنت همچنان ادامه دارد.

باید گفت جانشین مرسدس ۲۲۰ دارای ترمزهایی با خنک کاری توربو و منیفولد کنترل مکانیکی برای نسخه SE بود. سیستم تعلیق بادی، قفل مرکزی و فنرهای هیدروپنوماتیک اکسل عقب نیز چند سال بعد معرفی شدند.

موفقیت فراموش‌شده

S کلاس W۲۲۰ که در سال۱۹۹۸ معرفی شد به‌عنوان اولین Sکلاس مدرن شناخته می‌شود و تکنولوژی‌های به‌کاررفته در آن معمولا در اکثر خودروهای دوران خود دیده نمی‌شوند.

ازجمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به خاموش شدن خودکار سیلندر، گیربکس اتوماتیک با کنترل الکترونیکی، سیستم تایید هویت راننده و دستیار فاصله فعال اشاره کرد. ژرمن‌ها در سال ۲۰۰۵ تعداد ۱۶,۰۳۶ دستگاه از این سدان را به فروش رساند و یک سال بعد فروش آن تقریبا دوبرابر شد. سال ۲۰۰۶ موفق‌ترین سال برای Sکلاس W۲۲۱ از زمان معرفی در سال ۲۰۰۵ بود هرچند فروش آن در سال ۲۰۰۷ به حدود ۲۶ هزار دستگاه رسید اما یک‌سال بعد افت فروش فاحشی را شاهد بودیم و S کلاس فقط به فروش حدود ۱۸هزار دستگاهی رسید.

فروش سدان پرچم‌دار مرسدس‌بنز پس از سال ۲۰۰۸ از ۱۵ هزار دستگاه فراتر نرفت اما در سال ۲۰۱۴ و یک‌سال پس از معرفی نسل W۲۲۲ شاهد استقبال بالا از آن بودیم. Sکلاس W۲۲۲ پیشرفته‌ترین نسخه این خودرو تا آن زمان به شمار می‌رفت اما میزان فروش آن از همان زمان به‌طور مداومی کاهش یافت.

فروش این سدان لوکس در سال ۲۰۲۳ تنها حدود ۱۱هزار دستگاه بوده که از رکورد فروش نسل‌های پیشین بسیار کمتر است. متاسفانه موقعیت عالی S کلاس در این سگمنت متزلزل شده و تا زمان نگارش این مقاله حدود ۴۷۰۰ دستگاه از S کلاس به فروش رسید. همین لغزش به رقبا اجازه داده تا از محصول جذاب ژرمن‌ها سبقت بگیرند.

رقبای سنتی

ب‌ام‌و سری ۷ رقیب سنتی مرسدس S کلاس است و مانند سدان مرسدس به خاطر تکنولوژی‌های پیشرفته، دینامیک و البته اشراف بیشتر نسبت‌به سایر ساخته‌های این خودروساز مشهور شده است. با اینکه اولین نسل Sکلاس مدت‌ها قبل از اختراع تلویزیون‌های رنگی معرفی شده اما نسل اول سری۷ در سال ۱۹۷۷ رونمایی شد. این خودرو نه‌تنها با پیشرانه ۶سیلندر خود از سایر محصولات باواریا متمایز می‌شد بلکه دارای ویژگی‌هایی همچون سیستم تهویه‌مطبوع الکترونیکی، کروزکنترل و قطعات الکترونیکی در پیشرانه بود.

از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۶ تعداد حدود ۲۸۵هزار دستگاه از سری۷ نسل E۲۳ به فروش رسید. تا قبل از معرفی نسل فعلی G۷۰، پنج نسل از سری ۷ تولید شده‌اند. نسل فعلی سری ۷ کد G۷۰ خطری جدی برای S کلاس است چراکه جدا از تجهیزات بلندبالای خود قیمت ارزان‌تری دارد. در حقیقت بهای سری ۷ در سال ۲۰۲۲ از حدود ۸۸ هزار دلار شروع شده درحالی‌که قیمت Sکلاس ۱۱۲هزار دلار است. ب‌ام‌و در سال اول عرضه این نسل از سری۷ در آمریکا به رکورد فروش ۱۰,۸۱۱ دستگاهی رسید و تا کنون نیز سری ۷ بیش‌از ۵هزار دستگاه فروش بیشتری نسبت به رقیب هم‌وطن خود داشته است.

با اینکه سری۷ پرفروش‌تر از سدان پرچم‌دار مرسدس بنز ظاهر شده اما کلاس خودروهای لوکس گزینه‌های دیگری هم دارد که هیچ‌یک نتوانسته‌اند Sکلاس را از نظر فروش پشت سر بگذارند. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، در حال حاضر لوسیدایر با فروش ۴هزار و ۳۶۱ دستگاهی بیشترین فروش را در ۲۰۲۴ داشته و پس از آن می‌توان به آئودی ای-ترون جی‌تی اشاره کرد که فروش ۳هزار و ۴۱۴ دستگاهی داشته و باقی خودروهای سگمنت سوپرلوکس فروشی کمتر از ۱۵۰۰ دستگاه داشته‌اند که شامل مرسدس ای‌کیواس، لکسوس ال‌اس، پورشه پانامرا، ولوو اس۹۰، جنسیس جی ۹۰ و آئودی ای۸ می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =